اخبار و مقالات

  • 3173
  • 193 مرتبه
  • سه شنبه 01 خرداد 1403

سروو موتور (Servo Motor) چیست ؟

سروو موتور (Servo Motor) چیست ؟

موتور سرو یک محرک چرخشی یا یک موتور است که امکان کنترل دقیق از نظر موقعیت زاویه‌ ای و خطی، همچنین شتاب و سرعت را فراهم می‌ کند. در اصل از ویژگی‌ های خاصی برخوردار است که یک موتور معمولی از آن برخوردار نیست. سرو موتور در اصل یک مکانیسم حلقه بسته است که بصورت زاویه‌ ای و خطی امکان تغییر موقعیت را فراهم می‌ کند.

این موتورها نوعی مبدل حرکتی است که قابلیت کنترل دقیق موقعیت، سرعت و شتاب را دارد. این ویژگی‌ ها موتورهای سرو را برای کاربردهایی که نیاز به دقت بالای حرکتی دارند، ایده‌ آل می ‌کند. Serve motorها از سه بخش اصلی تشکیل شده ‌اند: یک موتور الکتریکی (که می‌تواند AC یا DC باشد)، یک سیستم کنترل (معمولاً یک کنترلر دیجیتال) و یک سنسور موقعیت که بازخورد دقیقی از موقعیت فعلی موتور ارائه می ‌دهد. این ساختار به سیستم اجازه می‌ دهد تا با دقت بالا و به صورت حلقه بسته عمل کند.

کاربردهای موتورهای سرو بسیار متنوع است و شامل رباتیک، سیستم‌ های کنترل هوایی، دستگاه‌ های پزشکی و دیگر سیستم‌ های اتوماسیون صنعتی می ‌شود. توانایی آن ‌ها در ارائه حرکت دقیق و قابل کنترل، آن ‌ها را به ابزاری حیاتی در عرصه ‌های فناوری پیشرفته تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط